ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΩ ΤΗ ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
ΜΕΡΟΣ Έ
Αφού μιλήσαμε για τη διαδικασία της εύρεσης του κατάλληλου κειμένου, την εκμάθηση των ρόλων, την κίνηση, τη σκηνοθεσία και την οργάνωση μένει να ασχοληθούμε και με το τελικό μοντάρισμα της παράστασής μας!
ΠΟΥ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ:
Απευθύνεται σε παιδιά δημοτικού, γυμνασίου, λυκείου και σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης της ειδικής αγωγής.
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ:
• Ομαδικότητα
• Κοινωνικοποίηση
• Συγκέντρωση
• Πειθαρχία
• Φαντασία
• Ενσυναίσθηση
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:
1. Η μουσική (ή τα ηχητικά εφέ) αποτελούν βασικό μέρος μιας θεατρικής παράστασης. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μουσική που υπάρχει ήδη ή μουσική που παίζεται ζωντανά (από εκπαιδευόμενο ή εκπαιδευτή). Χρήσιμα είναι πολλές φορές και ηχητικά εφέ όπως για παράδειγμα ήχοι βροχής, κουδουνιού, τηλεφώνου κτλ. Επίσης, αν δεν υπάρχει αυλαία στη σκηνή μας, τότε κατά τη διάρκεια της αλλαγής των σκηνικών μπορεί να παίζει ένα συγκεκριμένο μουσικό κομμάτι ώστε να καλύπτεται η παύση μεταξύ των σκηνών.
2. Τα κοστούμια της παράστασης αποτελούν ένα σημαντικό στοιχείο για τη θεατρική απόδοση του κειμένου. Βοηθούν τον ηθοποιό να εκφραστεί και να “μπει” στον ρόλο του, αλλά και τους θεατές να πάρουν πληροφορίες για τον κάθε ρόλο. Τα κοστούμια μπορεί να αποτελούνται από ρούχα που έχει ο καθένας από εμάς, να ραφτούν ειδικά για την παράσταση ή ακόμα και να μεταποιήσουμε κάποια από αυτά ώστε να τα προσαρμόσουμε στις ανάγκες του έργου.
3. Κατά τη διάρκεια της παράστασης και των αλλαγών από σκηνή σε σκηνή θα χρειαστεί να υπάρξει παύση κατά την οποία οι συντελεστές της θα αλλάζουν τα σκηνικά και τα κοστούμια τους. Αυτό γίνεται με το κλείσιμο της αυλαίας -αν υπάρχει. Αυλαία είναι η κουρτίνα που χωρίζει τη σκηνή από τον χώρο των θεατών. Το κλείσιμο/άνοιγμα θα γίνεται από τον εκπαιδευτή ή από κάποιον εκπαιδευόμενο που εκείνη τη στιγμή δεν είναι υπεύθυνος για άλλη εργασία. Σημειώνουμε λοιπόν στα χαρτιά μας ότι κατά την αλλαγή από την Α σκηνή στη Β, αυλαία θα κάνει ο/η ….
4. Η παράσταση θα πρέπει να είναι για όλους μια ευχάριστη διαδικασία. Παρ’ όλα αυτά κάποιος εκπαιδευόμενος μπορεί να αγχωθεί και να ξεχάσει τα λόγια του. Έτσι καλό είναι να υπάρχει κάποιος που θα αναλάβει το ρόλο του υποβολέα. Ο υποβολέας στέκεται στο πλάι της σκηνής και σε σημείο που δεν τον βλέπουν οι θεατές. Διαβάζει το κείμενο κατά τη διάρκεια της παράστασης -και ταυτόχρονα με τους ηθοποιούς- ώστε τη στιγμή που ο ηθοποιός ξεχάσει τα λόγια του να του τα θυμίσει χαμηλόφωνα. Έτσι οι εκπαιδευόμενοι νιώθουν ασφαλείς και αποδίδουν χωρίς επιπλέον άγχος.
ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ
Για την ολοκλήρωση μίας θεατρικής παράστασης χρειάζεται όλοι οι εκπαιδευόμενοι να λειτουργήσουν σαν ομάδα. Εδώ, περισσότερο από κάθε άλλη φορά κανένας δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς τη στήριξη του άλλου. Το θέατρο αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα για το τι σημαίνει ομαδική δουλειά, πειθαρχία, δημιουργία, χαρά, συγκέντρωση, ενσυναίσθηση, γνώση, φαντασία, υπομονή, επιμονή, αυτοεκτίμηση και πολλά άλλα…!!! Τέλος, σκοπός ενός τέτοιου εγχειρήματος δεν είναι να γίνουν οι εκπαιδευόμενοι ηθοποιοί. Σκοπός είναι να απολαύσουν τη διαδικασία και ίσως να γίνουμε όλοι καλύτεροι θεατές.
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ-ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΚΗΝΩΝ ΚΑΙ ΣΚΗΝΙΚΩΝ
Ηθοποιός, Εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού